Mi a coaching?

Mi is valójában a coaching? A coaching, és ezen belül a business coaching, egy olyan gyakorlatias, személyre szabott, támogató munkakapcsolat, amelyen keresztül az ügyfélben rejlő képességek kibontakoznak és így eléri és fenntartja az általa kijelölt célt.

A coaching egy jövőorientált folyamat, amely a „hogyan?”-okra fókuszál. Sir John Whitmore szerint: „A coaching nem a múltban elkövetett hibákra, hanem a jövőbeli lehetőségekre fókuszál.” A coaching mobilizálja a belső erőforrásokat, segít legyőzni a láthatatlan akadályokat és veszélyforrásokat, segít a sikert pozitívan vizualizálni, valamint kimozdít a komfortzónából. A coaching a lehetőségekre és megoldásokra koncentrál, így segíti elő a kitűzött célok elérését.

Azáltal, hogy egy más nézőpontból látja az ügyfél az őt foglalkoztató kihívást, más gondolati síkon elmélkedik a problémáiról, nehézségeiről, másfajta megközelítésből tapint rá a dolog lényegére, saját maga talál rá a számára legmegfelelőbb megoldásra.
A coach nem mondja meg, hogy mi a helyes és helytelen, nem kínál kész, panelszerű megoldásokat, hiszen maga az ügyfél a legkompetensebb a saját ügyét illetően, és a megoldás is nála van.

A coachinghoz elengedhetetlen a partnerségen alapuló kölcsönös bizalom azért, hogy az ügyfél biztonságban érezze magát a kapcsolatban. Herbert Kelleher, a Southwest Airline elnöke szerint a coachingnak szívből kell jönnie: „A jó coaching szívből jön és nem az elméből.” És hozzáteszi: „A coaching inkább hozzáállás, mint készség kérdése.”

 

Kiemelt coaching témáink angol és magyar nyelven

  • Az első 90 nap támogatása
  • Döntéshozás
  • Időgazdálkodás
  • Interkulturális coaching
  • Karriertervezés
  • Karrierváltás, állásinterjú-technikák
  • Motiválás és delegálás
  • Munka-magánélet egyensúly
  • Női vezetők támogatása coachinggal
  • Prezentációs technika
  • Személyes márkaépítés, personal branding
  • Tárgyalástechnika
  • Újonnan kinevezett vezetők támogatása
  • Vezetői készségek és kommunikáció
 

Egy kis coaching történelem

A coaching gyökerei visszanyúlnak az ókorba. Szókratész híres kérdezéstechnikájában számos coaching elem fellelhető. A modern kori coaching múltja a sportban gyökerezik és innen került át az üzleti életbe. Olyan egykori sportolók, mint Timothy Gallwey (tenisz) és Sir John Whitmore (autóversenyzés) voltak a coaching úttörői és elméleti alapjainak kidolgozói.

Mivel minden sikeres, csúcsteljesítményre törő sportolónak van edzője, aki testre szabottan, célirányosan és tudatosan fejleszti, támogatja a siker elérésében, éppen ezért egy sikeres üzletember is nagy hasznát veszi egy üzleti edzőnek, hogy jóból kiváló legyen.

Az üzleti edző nem mondja meg ügyfelének, hogy hogyan vezesse az üzletet; nem ad gyakorlati tanácsot, nem bírálja, hanem támogatja abban, hogy elérje az általa kitűzött célt.

 

Mire jó a coaching?

A coaching az egyénben lévő fizikai, szakmai és magánéleti lehetőségek még jobb kihasználására szolgál.
Egy felmérés szerint az emberek a bennük lévő potenciál 40 %-át használják fel. A valóság az, hogy jóval kevesebbet ennél!
Vajon mi lehet ennek az oka, mi a legfőbb belső akadálya a lehetőségek kiaknázásának?
Sir John Whitmore szerint a félelem a fejlődés fő gátja. Félelem a kudarctól, a következményektől vagy akár attól, hogy nevetségessé válunk.
Mick Cope angol coach szerint a félelem nem más, mint valóságként megélt fantázia (angolul egy frappáns mozaikszóval lehet szemléltetni: FEAR = fantasy experienced as a reality.
A félelem azonban csak akkor kerít hatalmába, ha erőt adunk neki, ahogyan azt Robin Sharma kanadai coach mondja. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük nem el, hanem a félelmeink irányába kell szaladnunk: ’Run towards your fears.’
A coaching támogatást nyújt az egyénnek sok minden más mellett a félelmei tudatosításához, megértéséhez, kezeléséhez és belőlük való építkezéshez.